L'Ateneu la Torna de Gràcia va ser l'escenari de la tercera jornada de debat territorial organitzada per la CUP en el marc del procés d'elaboració del programa marc que l'organització presentarà a les properes eleccions municipals de 2011. El títol de la jornada era “Model urbà: per unes viles i ciutats més afables i integrades a l'entorn”, i va estructurar-se en tres parts: en la primera, Joan Salabert, membre del Centre d'Ecologia i Projectes Alternatius, va fer una intervenció en la qual defensà la necessitat de passar de la planificació urbana, a l'ordenació territorial, tot partint del principi de connectivitat ecològica. El debat posterior va versar sobre les alternatives en la gestió de residus, que més enllà de la construcció de grans infraestructures com Ecoparcs o abocadors, han de passar per l'impuls d'estratègies i instruments d'ordenació preventiva: reducció de residus, corresponsabilització dels productors en la gestió dels residus, millorar els models de recollida (la recollida porta a porta ja funciona a molts municipis catalans amb nivells de recuperació de residus de que van entre el 70% i el 80% i, finalment, estratègies de recuperació de la matèria urbana.
Seguidament Saturnino Mercader (treballador de TMB i membre de la CGT), Ricard Riol (president de la PTP) i Àngel Cebollada (professor de la UAB) van parlar en el debat sobre “Mobilitat i transport”. Mentre Mercader va defensar el transport públic i va criticar la gestió privada del tramvia a Barcelona, Cebollada va plantejar els elements fonamentals que determinen la construcció d'un discurs hegemònic que legitima l'ús del cotxe i del transport privat en general per sobre del transport col·lectiu, així com la necessitat de plantejar solucions col·lectives a les necessitats socials i col·lectives de desplaçament. Finalment, Riol va discutir amb dades el model econòmic i social que hi ha darrere del vehicle privat, així com quines són les decisions polítiques en matèria d'infraestructures i de política industrial que afavoreixen la promoció del transport privat en determinent del transport col·lectiu. El debat va donar lloc a la denúncia dels elements especulatius i urbanístics que hi pot haver darrere de la reforma de la Diagonal de Barcelona, sobre les mancances en transport públic interurbà fora arreu del Principat i sobre les possibilitats dels municipis per dur a terme polítiques en aquest àmbit.
A la tarda el debat va continuar amb la presència de Fabià Díaz, geògraf i membre de l'Esquerra Alternativa per Barberà (CAV) i de Maties Serracant, geògraf i consultor en temes de territori, mobilitat i medi ambient. En aquest debat, van ser protagonistes propostes basades en la necessitat d'actuar davant el “creixement extensiu i intensiu del fenomen urbà” i de les seves conseqüències (especulació, desequilibris, impactes, habitatge com a inversió), així com actuar sobre l'urbanisme a partir de la idea que la ciutat és una producció social, i posant sempre el bé d'ús per sobre del bé de canvi en la presa de decisions. En el transcurs del debat, es va posar sobre la taula la necessitat d'intervenir prioritàriament sobre els nuclis poblacionals històricament més perjudicats per l'urbanisme franquista i postfranquista.
Els organitzadors de la jornada van valorar-la molt positivament, perquè malgrat que en total només van participar poc més de trenta persones, els debats van ser molt profitosos de cara a afrontar l'elaboració de les propostes que inclourà el futur programa marc de la CUP de cara a les eleccions municipals de 2011.
Seguidament Saturnino Mercader (treballador de TMB i membre de la CGT), Ricard Riol (president de la PTP) i Àngel Cebollada (professor de la UAB) van parlar en el debat sobre “Mobilitat i transport”. Mentre Mercader va defensar el transport públic i va criticar la gestió privada del tramvia a Barcelona, Cebollada va plantejar els elements fonamentals que determinen la construcció d'un discurs hegemònic que legitima l'ús del cotxe i del transport privat en general per sobre del transport col·lectiu, així com la necessitat de plantejar solucions col·lectives a les necessitats socials i col·lectives de desplaçament. Finalment, Riol va discutir amb dades el model econòmic i social que hi ha darrere del vehicle privat, així com quines són les decisions polítiques en matèria d'infraestructures i de política industrial que afavoreixen la promoció del transport privat en determinent del transport col·lectiu. El debat va donar lloc a la denúncia dels elements especulatius i urbanístics que hi pot haver darrere de la reforma de la Diagonal de Barcelona, sobre les mancances en transport públic interurbà fora arreu del Principat i sobre les possibilitats dels municipis per dur a terme polítiques en aquest àmbit.
A la tarda el debat va continuar amb la presència de Fabià Díaz, geògraf i membre de l'Esquerra Alternativa per Barberà (CAV) i de Maties Serracant, geògraf i consultor en temes de territori, mobilitat i medi ambient. En aquest debat, van ser protagonistes propostes basades en la necessitat d'actuar davant el “creixement extensiu i intensiu del fenomen urbà” i de les seves conseqüències (especulació, desequilibris, impactes, habitatge com a inversió), així com actuar sobre l'urbanisme a partir de la idea que la ciutat és una producció social, i posant sempre el bé d'ús per sobre del bé de canvi en la presa de decisions. En el transcurs del debat, es va posar sobre la taula la necessitat d'intervenir prioritàriament sobre els nuclis poblacionals històricament més perjudicats per l'urbanisme franquista i postfranquista.
Els organitzadors de la jornada van valorar-la molt positivament, perquè malgrat que en total només van participar poc més de trenta persones, els debats van ser molt profitosos de cara a afrontar l'elaboració de les propostes que inclourà el futur programa marc de la CUP de cara a les eleccions municipals de 2011.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada